zwolnienie z VAT do 240 tys. zł

Limit zwolnienia z VAT wzrósł do 240 tys. zł – co musisz wiedzieć w 2026 roku?

Dobra wiadomość dla mniejszych firm! Od 2026 roku zmieniły się przepisy i próg zwolnienia podmiotowego z podatku VAT poszedł w górę. Oznacza to, że możesz wystawiać swoim klientom rachunki bez doliczania podatku dłużej niż w latach ubiegłych. Poniżej zebraliśmy najważniejsze informacje w tej sprawie, bez trudnego, prawniczego żargonu.

Ile wynosi nowy limit zwolnienia z VAT?

Do niedawna było to 200 tys. zł. Od 1 stycznia 2026 roku limit sprzedaży zwolnionej z VAT wynosi dokładnie 240 000 zł. To maksymalna kwota, jaką możesz zarobić na sprzedaży w skali całego roku, zachowując status podatnika zwolnionego z VAT.

Co, jeśli założyłeś firmę w trakcie roku?

To najistotniejszy punkt. Zwolnienia z VAT nie traci się z końcem miesiąca, w którym obroty były za duże. Traci się je dokładnie w momencie tej jednej, konkretnej sprzedaży, która „przebija” barierę 240 000 zł.

Faktura przekraczająca próg musi już mieć doliczony podatek VAT. Co ważne, zanim dokonasz tej kluczowej transakcji, musisz oficjalnie zgłosić się do urzędu skarbowego jako czynny podatnik, składając odpowiedni druk (VAT-R).

Czy każdy przedsiębiorca może z tego skorzystać?

Nie. Przepisy podatkowe wymieniają branże, które muszą doliczać VAT od przysłowiowej pierwszej złotówki, niezależnie od zarobków. Należą do nich między innymi: prawnicy, doradcy, jubilerzy oraz firmy handlujące elektroniką i częściami samochodowymi.


W naszym biurze rachunkowym stale trzymamy rękę na pulsie. Na bieżąco sprawdzamy i monitorujemy poziom obrotów Twojej firmy. Jeśli tylko zaczniesz zbliżać się do granicy 240 000 zł, z odpowiednim wyprzedzeniem damy Ci znać, że czas dopełnić formalności z urzędem i bezstresowo przejść na pełny VAT.

📢 PRZYPOMNIENIE: Do 20-go opłać ZUS i podatek dochodowy.
Przewijanie do góry